Regulamin prac BHP w opinii Związku wprowadzony  przez Spółki Netto z naruszeniem prawa!

 


Koleżanki i Koledzy, Pracownicy!
Z przykrością informujemy, że w opinii NSZZ "Solidarność", pracodawca w obu Spółkach Netto wprowadził regulamin prac Komisji Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (BHP) bez wymaganych uzgodnień ze związkiem zawodowym, co stanowi naruszenie przepisów Kodeksu pracy.
📌
• wszelkie działania dotyczące BHP, w tym regulaminy, muszą być konsultowane z przedstawicielami pracowników lub organizacjami związkowymi,
• regulamin pracy (w tym także dotyczący Komisji BHP) wymaga uzgodnienia ze związkiem zawodowym – nie może zostać jednostronnie ogłoszony przez pracodawcę,
• Komisja BHP jest organem doradczym, którego działania mają wpływ na warunki pracy – jej sposób działania musi być zgodny z prawem i ustalony w ramach dialogu społecznego.
Wprowadzenie regulaminu bez udziału strony pracowniczej:
• podważa zaufanie do procesów nadzoru nad warunkami pracy,
• może mieć negatywne skutki dla bezpieczeństwa i przejrzystości działań Komisji.
🛑 Wzywamy Pracodawcę do działań zgodnych z przepisami prawa! Przypominamy: dialog społeczny oraz współdecydowanie w sprawach BHP to obowiązek pracodawcy wynikający z ustawy, a nie dobra wola.
Regulacje wprowadzane z pominięciem tych zasad mogą zostać unieważnione i zakwestionowane prawnie.
Po zapoznaniu się z treścią regulaminu prac BHP, przekazaliśmy pracodawcy, że nie możemy zaakceptować zapisów, ponieważ naruszają przepisy prawa.
 
 
Może być zdjęciem przedstawiającym tekst
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Za wysokie progi na Prezesa nogi!?


Koleżanki, Drodzy Koledzy,
NSZZ „Solidarność” informuje, że Prezes Spółek Netto i Netto Indygo odmówił osobistego udziału w spotkaniu w dniu 8 lipca 2025 r. z Przedstawicielami Pracowników, zorganizowanym w ramach trwającego sporu zbiorowego dotyczącego podwyżek wynagrodzeń w roku 2025..
Mimo że Prezes został oficjalnie zaproszony przez stronę społeczną czyli Przedstawicieli Pracowników, w odpowiedzi wskazuje jedynie przedstawicieli pracodawcy niższego szczebla. Taka postawa – unikanie bezpośredniego dialogu – naszym zdaniem jest wyrazem lekceważenia przez duńską grupę Salling Gruop, zarówno dla pracowników, jak i dla samej idei dialogu społecznego, który powinien opierać się na otwartości i gotowości do rozmów na najwyższym szczeblu.
W naszej opinii, Zarząd zagranicznej sieci handlowej w Polsce pokazuje tym samym, w jaki sposób traktuje obowiązki wynikające z przepisów prawa pracy oraz oczekiwania załogi, wyrażone w toku legalnie prowadzonych działań związkowych.
Jako Związek Zawodowy oczekujemy rozmów z osobami rzeczywiście decyzyjnymi i ponawiamy apel o potraktowanie sprawy z należytą powagą. Pracownicy zasługują na szacunek, godne wynagrodzenia i rzeczywisty dialog – nie na symboliczne gesty.
Dziękujemy wszystkim za solidarność i wsparcie.
Tylko razem możemy wymusić odpowiedzialność i zmiany.

 

 

KOMUNIKAT ORGANIZACJI ZWIĄZKOWYCH DOT. POSIEDZENIA KOMISJI ZFŚS!


Koleżanki i Koledzy!,
W związku z opublikowanym komunikatem dotyczącym przełożenia terminu posiedzenia Komisji ZFŚS, informujemy, że Organizacje Związkowe jeszcze w maju 2025 roku wystąpiły z propozycją zorganizowania spotkania w sprawie podziału środków z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. W odpowiedzi otrzymaliśmy informację, że przedstawiciel Pracodawcy przebywa na urlopie, a dwa tygodnie maja – od 12 do 23 maja 2025 r. – zostały całkowicie wyłączone z możliwości organizacji spotkań.
Jednocześnie chcemy podkreślić, że już wtedy byliśmy gotowi merytorycznie do podziału środków ZFŚS.
Z dużym rozczarowaniem odnotowujemy, że w zakładzie pracy zatrudniającym kilka tysięcy osób nie znaleziono żadnego przedstawiciela Pracodawcy, który mógłby tymczasowo zastąpić nieobecnego pracownika w tak istotnym procesie, jakim jest posiedzenie Komisji ZFŚS.
Ponadto, chcemy wyrazić nasze głębokie zaniepokojenie faktem, że Pracodawca nadal nie zwraca kosztów podróży służbowych przedstawicielom Organizacji Związkowych, którzy uczestniczą w spotkaniach dotyczących ZFŚS, a są to ogromne koszty naszej organizacji. Organizacje związkowe działające w obu Spółkach zmuszone są pokrywać koszty delegacji ze składek opłacanych przez członków, mimo że na spotkaniach reprezentujemy wszystkich pracowników – w tym także kadrę zarządzającą.
Koszty realizacji ustawowych obowiązków, które zgodnie z przepisami ciążą na Pracodawcy, zostały w naszej ocenie w sposób niedopuszczalny przerzucone na członków związków zawodowych. Uważamy to za sytuację skandaliczną.
W związku z powyższym kierujemy do Pracodawcy pytanie:
Czy w przypadku, gdyby nie istniały organizacje związkowe i na spotkania w sprawach ZFŚS zapraszano by indywidualnych pracowników tj. przedstawicieli załogi, także musieliby oni pokrywać z własnych środków koszty delegacji służbowej?
 

 

 

Obowiązki Pracodawcy podczas upałów!

 


Szanowni Państwo,

w związku z panującymi wysokimi temperaturami, przypominamy, że zgodnie z art. 207 § 2 oraz art. 232 Kodeksu pracy, pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, odpowiednich do rodzaju wykonywanej pracy oraz warunków atmosferycznych.

Zgodnie z przepisami oraz wytycznymi Państwowej Inspekcji Pracy dotyczącymi pracy w czasie upałów, przypominamy, że w szczególności należy:

• zapewnić pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych (np. w pomieszczeniach bez klimatyzacji, przy źródłach ciepła, na zewnątrz) nieodpłatnie napoje chłodzące,
• rozważyć dostosowanie organizacji czasu pracy, w tym możliwość wprowadzenia przerw, pracy rotacyjnej lub skrócenia czasu pracy, jeśli warunki pogodowe tego wymagają,
• zapewnić odpowiednią wentylację lub klimatyzację w pomieszczeniach, gdzie jest to możliwe,
• informować pracowników o ryzyku związanym z upałami oraz zasadach bezpiecznego zachowania w takich warunkach.

Apelujemy o niezwłoczne podjęcie wszelkich niezbędnych działań mających na celu ochronę zdrowia i życia pracowników w związku z falą upałów. Należy pamiętać, że zaniechanie tych obowiązków może stanowić naruszenie przepisów prawa pracy oraz zasad BHP, co może skutkować odpowiedzialnością pracodawcy.

Prosimy o informację, jakie środki zostały lub zostaną podjęte w najbliższym czasie w celu zabezpieczenia pracowników.